reklama

Sýty hladnému neverí

pSpomínam si ako toto slovenské príslovie hovorieval otec. Nerozumel som mu. Ale realita ma postupne naučila čo znamená./p

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

<p>Keď som bol mladý študent v Taliansku, počas prvých mesiacov som trel biedu. Čakal som na prvé štipendium a bol som bez peňazí. Vkuse som bol hladný, na deň som mal len krajec chleba so soľou. Raz ma dokonca zastavil jeden Maročan a posunkovou rečou sa pýtal, či nemám niečo na jedenie. Išiel som zo školy a v taške som si niesol polovicu z môjho denného bochníka. Bol už tvrdý, ťažko by sa lámal a na chvíľu som zaváhal, ale nakoniec som povedal, že nemám. Poviem pravdu, že aj keď som bol hladný a viac som nemal, myslím, že do konca života si budem vyčítať, že som sa nerozdelil.</p><p>Dnes už žijem v inej situácii. Keď sobášim, tak mladomanželom okrem iného vravím o jednej štatistike ktorá hovorí, že zosobášený človek zarába viac ako slobodný. Na vlastnej koži to mám odskúšané. S manželkou a deťmi postupne prišli aj lepšie zárobky. Našťastie už časy suchých bochníkov pominuli. Niekedy sa mi zdá až neuveriteľné, ako som niekoľko týždňov žil len z krajca chleba na deň.</p><p>Keď sa rozprávam s mladými, často sa objavuje názor, ktorý pochádza z reálnych výpočtov, že ak muž nemá možnosť zarobiť aspoň 1.000 Eur mesačne, je to málo na dôstojné uživenie rodiny. Veď si len zoberme koľko stojí strava, vychystanie detí do školy, školské potreby, oblečenie, energie domácnosti a napríklad mesačná splátka úveru za trojizbový byt, rodinný dom alebo auto.</p><p>Zastávam názor, že na to, aby manželstvo dobre fungovalo, manželia potrebujú spolu zažiť krásne chvíle, ku ktorým patrí spoločná večera na peknom mieste, návšteva kina, divadla, koncertu, alebo spoločná rodinná dovolenka. Avšak to všetko sú financie navyše.</p><p>Stavím sa, že viacerí z dnešných zástupcov v parlamente v živote zažili podobnú biednu situáciu v akej som sa nachádzal na vysokej. Stavím sa, že vedeli čo to znamená mať posledných 30 Eur na účte a doma rodinu s deťmi. Vedeli, čo znamená nemôcť dieťaťu kúpiť to po čom túži. Nemôcť si dovoliť výživný jogurt, kvalitný salám, drahší syr. Tváriť sa pred deťmi, že nemôžu chodiť na krúžok, alebo na šport, lebo by ich naň nemá kto voziť, ale pritom hlavným dôvodom sú chýbajúce peniaze. Teraz tieto osoby zarábajú tri a pol tisíc, majú veľkú moc a žiaľ stále musíme na Slovensku hovoriť o nízkych zárobkoch, takých, ktoré nepovoľujú dôstojný život rodinám.</p><p>Prečo je to stále tak? Prečo kompetentní nerobia nič pre zvýšenie miezd? Prečo sa tak málo zastávajú tých najbiednejších? Už si zvykli na lepšie finančné časy? Už sa majú lepšie? Už zabudli?</p><p>Asi stále platí: „Sýty hladnému neverí“.</p>

Andrej Klapica

Andrej Klapica

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

manžel, otec troch detí, ekonóm, podnikateľ, kresťanský demokrat - člen predsedníctva KDH https://www.facebook.com/andrej.klapica.1 Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu